Wat is een Atelierista

Wat is een atelierista

De rol van atelierista is ontstaan in de Italiaanse stad Reggio Emilia. Hier is ruim 50 jaar geleden een pedagogiek ontwikkeld die uit gaat van de potenties die ieder kind bezit om zelf eigenaar te zijn van zijn eigen ontwikkeling. Het heel goed kijken luisteren en begrijpen van het kind staat hierin centraal. 

De pedagogiek heeft een verbindend karakter. Het belang van een intensieve samenwerking tussen ouder, pedagogisch medewerker, pedagoog, docent en kunstgeschoolde begeleider werd door grondlegger Loris Malaguzzi gezien. Hij ontwikkelde samen met deze partijen een zichzelf blijvend ontwikkelende pedagogiek. Een pedagogiek die zich niet alleen richt op het onderwijs maar ook de hele cultuur van de stad beïnvloed.

De atelierista is een begeleider/leerkracht met een achtergrond in de kunsten. De atelierista is verantwoordelijk voor het creëren van verschillende projecten om nieuwe concepten te introduceren; om de fascinatie en nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen. Via creativiteit en een nieuwe exploratieve manier van leren maak de atelierista kinderen bewust en eigenaar van de verschillende manieren waarop je kunt leren.
De sessies met de atelierista vinden plaats in een atelier omgeving. Dit wil zeggen dat het een omgeving is waar meer kan en mag dan normaal. Deze plek is die is uitgerust met een groot aantal materialen die mogelijkheden bieden en op verschillende manieren kunnen worden gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld houten blokken, klei, knopen of kosteloos materiaal. De atelier omgeving biedt kinderen de kans verandering te ervaren, te experimenteren, zich te uiten en fouten te maken. 
Binnen deze onderzoeken ontstaan hun ideeën, uit deze ideeën ontstaat een plan. Als je deze deelt, dan groeit er een proces. Het samen doorlopen van een door kinderen zelf geregisseerd proces, geeft kinderen de kans vaardigheden te ontwikkelen, die ze helpt een leven lang te kunnen blijven leren. De atelierista stuurt kinderen nooit richting een eindproduct, leert kinderen dat iets nooit af kan zijn, waardoor er een langdurig proces kan ontstaan. Dit leert het kind omgaan met een open einde en vertrouwen op dat wat gebundelde kracht kan bereiken. Waardevolle competenties in een tijd waarin de banen van vandaag zeer waarschijnlijk niet de bananen van morgen zijn. 
De atelierista is er voor kinderen van alle leeftijden, met het vermogen om iets te willen. Dat betekent dat de atelierista zowel met oudere kinderen als baby’s van rond de 3 maanden werkt. De omgeving en de materialen die de atelierista kinderen biedt, zorgt ervoor dat kinderen de uitdaging vinden die ze zoeken. Deze uitdaging vinden is een zoektocht waarin de atelierista naast het kind staat, zoals zijn vrienden/collega’s dit zouden kunnen doen. Ze helpt waar nodig maar laat het kind zelf zoeken en vinden. Dat wil niet zeggen dat ze het kind niet stimuleert of motiveert als een gids die de route heeft uitgestippeld, maar ze zorgt dat het kind altijd zelf de regie in handen heeft. De stimulering en motivering komt uit een coachende benadering. Dit zorgt dat een proces tijd nodig heeft. En dat ze intensief samen werkt met de vaste begeleiders van het kind om goed te kunnen begrijpen wat het bedoelt en waar zijn of haar behoeften liggen. 

- Een plek om de wereld te vertegenwoordigen op vele       verschillende manieren ...

- Een plek voor creativiteit, verbeelding en exploratie ...

- Van provocaties en uitdagingen …

- Van vasthoudendheid en het oplossen van problemen …

Reacties